Thursday, March 4, 2021

Nädal 5 - Virginia Shea 10 käsku.

 Nädal 5 - Lauri Simulman

Teema - Tarzan suurlinnas: võrgusuhtluse eripäradest 26.02 - 05.03

Tänases postituses tuleb juttu 10 käsust. Kindlasti on paljud teist, kes mõtlevad kohe piibli peale, aga ei tegemist ei ole piibli kümne käsuga. Täna vaatleme hoopis 10 käsku, mille järgi võiks käituda internetis surfates. Täpsemalt saate nendega tutvuda antud lingil:  http://albion.com/netiquette/

Lühiülevaate saate järgnevast loetelust.

  1. Ole inimene (Remember the human).
  2. Käitu sama malli järgi nagu igapäevaelus (Adhere to the same standards of behavior online that you follow in real life).
  3. Tea, kus sa oled (Know where you are in cyberspace).
  4. Austa teiste inimeste aega ja võrguühendust (Respect other people's time and bandwidth).
  5. Näe võrgus hea välja (Make yourself look good online).
  6. Jaga oma teadmisi (Share expert knowledge).
  7. Aita piirata sõimusõdu (Help keep flame wars under control).
  8. Austa teiste inimeste privaatsust (Respect other people's privacy).
  9. Ära kuritarvita oma võimu (Don't abuse your power).
  10. Andesta teistele nende eksimused (Be forgiving of other people's mistakes)

Minu tänaseks ülessandeks on valida välja üks nendest käskudest ja kirjeldada nendega seoses olevat isikklikku kogemust. Alguses mul ei tulnud ühtegi teemat pähe, et millest kirjutdada, aga kui olin 5 korda kõik punktid läbi lugenud, siis käis läbi väike click seoses punktiga nr 7. Aita piirata sõimusõdu seega sellest ka räägin täna.

Mina usun, et suur osa inimesi on varem või hiljem kokkupuutunud arvutimängudega. Täpsemalt, siis pean silmas selliseid mänge, kus on väga oluline koht koostöö teiste mängijatega. Ise mängisin sellist mängu nagu Lauge of Legends. Üks põhjus, miks ma mängimise lõpetasin oli just punkt nr 7. Ehk, siis seal mängus muutusid sõimusõjad igapäevaseks. Tekkis tunne, et ainult teismelised ja halvasti kasvatatud lapsed mängivad seda mängu. Pidevalt üks sõimamine käis. Mängu põhimõtte oli selline, et mängitakse 5 mängijat 5 mängja vastu. Suur osa mänge sai kaotatud selle pärast, et enda meeskonnast keegi hakkas sõimama kedagi teist ja siis see keegi teine otsustas, et tema enam ei mängi. Või hakkas meelega vastastele punkte andma. Lõppulemuseks viis asi kaotuseni. See juhtus väga igapäevaseks ja selletõttu muutus ka mängimine ebameeldivaks. Kui kaua ühel inimesel ikka närvid vastu peavad, kui inimesed käituvad nii ebaeetiliselt ja lapsikult igapäevaselt. Minu meelest on mängu chat käest ära lastud. Kui inimesed ise ei kontrolli mida nad suust välja ajavad, siis võiks seda kuidagi automaatselt teha või üldse piirata suhtlust. Enda jaoks toimis väga pikalt see, kui lihtsalt mutisin kogu chatti ära, aga väga paljud inimesed toitusid just sellisest flamist ja nautisid seda. Lisaks oli mul tunne, et mõned tahtsid meelega nii öelda Trollida, et teistel halvasti läheks. Ehk, siis see oli minu jaoks nii öelda ebameeldiv kogemus. 
Natuke ka positiivset. Õppisin saksakeelt multikaid vaadates ja koolis valisin ka saksakeele. Gümnaasiumi ajal hakkasin mängima sellist mängu nagu Global Agenda. Seal toimus mäng 10v10. Liitusin saksakeelt kõneleva meeskonnaga ja meie suhtlus käis läbi Team Speaki. Seal suhtlesin saklastega ja nende kultuur ja suhtlus oli üldse midagi muud. Koguaeg viisakad ja keegi kedagi ei sõimanud. Rahulikult arutati mida saab paremini ja mida halvemine teha. Meeskonna töö teine pool. Muidugi erines see sellepoolest, et me mängisime kuid koos, aga inimesed tulid ja jäid väga pikaks ajaks. Mind võeti omaks vaatama sellele, et mu saksakeel oli vigane ja ma olin täiesti algaja. Mind õpetati ja koolitati välja, kuni punkti, kus uued gruppiga liitujad ei uskunud, et ma sakslane ei ole. 

Kokkuvõtvalt ütleks, et iga inimene valib ise kuidas ta teistega suhtleb. Minu meelest peegeldub nende loomus meile nende suhtlusest weebikeskonnas. Kübermaailm toob esile inimeste tõelise pale, kuna nad arvavad, et nad on puutumatud ja keegi ei tea kes nad on jne... Mina, aga soovitaks neil peeglisse vaadata. Kas nad tõesti tahavad olla need ebaviisakad, mõnitavad ja kiuslikud mängukaaslased, kellega koos keegi mängida ei taha? Samas ma järeldaks sellest, et nad on ka erakud pärismaailmas, kus keegi nendega mängida ei taha ja see läbi elavad ennast välja teiste peal ainukesel viisil, mis võimaliks. Rikkuvad teiste mängu naudingut sellega, et solvavad ja ajavad teised nii endast välja, et nad loobuvad mängimast. On olnud ka selliseid, kes on sõimanud ja mõnitanud teisi ja, kui see pole toiminud on lihtsalt ise kas lähkunud mängust või hakkanud vastastele punkte andma.

Igaljuhul minu meelest on siin tegu sama nagu piibli 10 käsuga. Me ei pea jumalat uskuma ja me ei pea nendest käskudest lugu pidama, aga ometigi on minu jaoks need puhtalt loogilised ja eetiline viis elada. Mina soovin olla hea inmene ja soovin olla hea eeskuju oma lastele, seega kõik need 10 käesku on justkui enesest mõistetavad. Miks me peaks üldse tahtma kellegile halba teha? Mõned iniemsed lihtsalt on viha ja kurjust täis ja seda ei muuda mitte miski.

Ilusat päeva :) Tänan, et kulutasite selle aja, et teema läbi lugeda. Loodan, et oli midagi huvitavat ka. Ma kõiki mõtteid ei oska vast nii kirja panna nagu tahaks, aga usun, et sõnum sai edastatud. Ma arvan, et ma olen üks nendest, kes liiga palju kirjutab, et mingit väikest info hulka edastada. Samas, kui palju on palju...

Viited:

No comments:

Post a Comment

Nädal 10 - Häkker

Kuidas saada Häckeriks - Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO Ingliskeeles -  http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html Eesti -  https://www....