Wednesday, March 10, 2021

Nädal 6 - The Case for Copyright Reform

 6 - Nädal - Lauri Simulman

Teema: Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber


Tänases postituses räägime natukene autoriõigustest ja suunast kuhu maailm liigub. Tutvusin lühidalt   copyright reformimisega seotud ettepanekuga, mille leieate siint: http://falkvinge.net

Täna hommikul, kui tööle sõitsin lugesin sellest läbi kolm peatükki ja juba poole peal oli peas mõtte, et kuidas ma selle parteiga liituda saan. Just selline positiivne meelestus tuli peale. Hetke reallsus on, aga see, et kahe lapse, naise, kooli ja kahe töökoha kõrvalt ei oleks aega sellega tegeleda. Kõik see puudutas enamus inimesi, kes on kunagi kasutanud torrentit või internetist midagi alla laadinud millel on autoriõigused. Lähtudes praegustest seadustest on päris suur osa maailmast kriminaalid. Kui kuulad oma arvutis laulu või vaatad filmi, mille eest sa maksnud pole ja sa sul puudub autori luba seda teha, siis rikud autoriõigusi ja sind võib selle eest karistada olen kuulnud, et USAs seda ka tehakse. 

Minu jaoks täiesti piisas sellest raamatukogude näitest, kus kunagi, kui taheti avalikud raamatukogud luua, siis oldi selle vastu - arvati, et uusi raamatuid ei kirjutata ja, et keegi enam raamatuid ei ostaks. Vaadates seda, mis toimub tänapäeval on selgelt näham et raamatuid ikka kirjutatakse ja ostetakse ja samas on võimalik neid lugeda kõigil ka raamatukogus. Tänu sellele on arenenud kultuur ja inimeste teadmised ja oskused. Kujutage ette last, kes kasvab peres, kus vanemad on kas alkohoolikud või lihtsalt ei oska rahaga ümber käia ja last kasvatada. Tänu raamatukogudele on sellel lapsel võimalus ennast ise harida ja lugeda erinevaid raamatuid. Ma ise kasvasin ülesse nii, et ema kasvatas mind üksi ja ega tal väga raha ei olnud, et mul raamatuid või mingeid ägedaid mänge osta. Pean tunnistama, et veetsin suht tihti oma päevi avalikus raamatukogus, sest sain sain lugeda raamatuid, vahest malet mängida ja kasutada arvutit - Mille omamisest võisin tol ajal vaid unistada. Kui mul oleks endal vähegi rohkem huvi olnud, siis oleksin võinud palju targemaks, loovamaks jne saada...Kõik see poleks võimalik olnud, kui poleks raamatukogusid. Täpselt sama on filmide ja mängude ja muu sarnasega.  Mina õppisin nt ingliskeele nii selgeks, et vaatasin pidevalt ingliskeelseid filme. Mul poleks olnud võimalik neid vaadata, kui poleks torrentitega alla laadinud ehk siis tänu kriminaalsele tegevusele on saavutanud keskpärase keele oskuse. Kas see siis ikka on kriminaalne? Ma nõustun autorite mõtteviisiga, et nii kaua, kuni tooteid/teenuseid ei kasutata rahateenimis eesmärgil võiksid need olla tasuta kättesaadavad. Teiselt poolt ma saan aru, et mingi osa raha jääb teenimata, samas kui sellel noorukil ei ole raha mille eest kinno minna, või raamatut osta siis ega ta seda ei kuluta ka. Saades, aga tasuta ligi harivatele teostele on tal aga võimalus ennast arendada ja tulevikus ise ühiskonda panustada ja arendada kultuuri ja tehnoloogiat veelgi enam. Selle jaoks, et midagi saada peame kõigepealt midagi andma ja, mis oleks veel parem andmis viis, kui muuta seaduslikuks andmete jagamine ja kaustmaine mitte ärilistel eesmärkidel. Siis ei peaks keegi tundma ennast kriminaalina, kui torrentitest midagi alla laeb - Kuigi pean tunnistama, et minu jaoks on torrentid juba nii tavalised, et ei mõtlegi selle peale, et see seadusega kooskõlas ei ole.

Kokkuvõtvaks võin öelda, et toetan autoriõiguste reformi ja mina ei usu, et inimesed jätavad kinos käimata või kunstiteosed jne ostmata. Ma laen ise erinevaid filme alla ja ikka käin kinos ka. Pigem ütleks, et effekt on vastupidine - Tänu torrentitele on tekkinu armastus filmide vastu ja seeläbi ka armastus kinos käimise vastu. Kinno lähen eelkõige elamuse pärast ja, et kallimatega midagi ühist ja vaheldusrikast teha. Kui nüüd ettekujutada, et oleks kättesaadav kogu maailma info, mis on autoriõiguste poolt kaitstud, siis milline õppimis võimalus oleks kogu maailmal ja enesearendus võimalus. Suur osa sellest infost liigub nii või naa ehk siis minu meelest need seaduses ei toimi sellisel kujul nagu nad on. Seega on minu arvates asi väga lihtne. Tuleb teha autoriõiguste reform või ehitada planeedile nii palju vanglaid juurde, et pool inimkonda nendessse ära mahuks. 

Meeldis ka see mõtteviis, et veebis võiks olla samad seadused nagu nii öelda tavamaailmas. Üle üldse tundub kogu see teema üks paras pudru ja kapsas ja monopoolsete ettevõtete rahateenimis moodus.

Vahest ma soovin, et oleks võimalik aeg pausile panna, et saaks rahulikult lugeda kõik teosed ja ramatud läbi ja siis pausilt maha võtta ja igapäevaste tegevustega jätkata...

No comments:

Post a Comment

Nädal 10 - Häkker

Kuidas saada Häckeriks - Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO Ingliskeeles -  http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html Eesti -  https://www....