Wednesday, February 10, 2021

Nädal 2 Sputnik1 ja World Wide Web


Tänases postituse räägin ma kahest asjast. Mõlemad teemad on sellised millega me pea igapäevaselt kokku puutume, aga mille ajaloost või sisust ei ole me teadlikud. (Pean tunnistama, et enne tänast ei seostanud ma ka ise seda millegagi - olin lithsalt kasutaja rolllis.)Teemadeks on siis "World Wide Web ehk meile tuttav www", mida sisestame oma browserisse pidevalt, kui kuskile kodulehele soovime minna ja teine teema, millest ma rääkida soovin on teema, mis mind millegi pärast kõnetas ehk siis "Sputnik 1".

Teema 1: Sputnik 1



Sputnik üks oli seadeldis, mis saadet kosmosesse NSV Liidust 4.oktoobirl 1957a. Eelkõike tähistab, see kosomseajastu algust, kuna sellest ajast alatest on kõik riigid hakkanud saatma oma sateliite kosmosesse ja hakkati investeerima suuri summasid teadlaste välja õppetamiseks.
    Temale on, aga paljud järglasi ja tänapäeval kasutame me sateliite pea igapäevaselt.
Sputniku kohta detailsemalt võite lugeda siint: SPUTNIK 1

Enamik autoreid, kes on kirjutanud interneti alguse kohta on üksmeelel, et interneti ajastu praktiline algus oli siis, kui Sputnik 1 kosmoses tiirles ja sealt saadud info tõukas riikide sõjatööstuse uuele suunale ja tasemele. Oluline oli see info, et sputsnikult saadud raadiosignaalid jõudsid maale. 
Sputnik 1 - Kui tehnoloogia on tänaseks ajast ja arust, samas selle tulemuste vilja lõikame me ka tänapäeval. 
Järjekordselt võib järeldada, et sõjad ja sõjatööstus on inimkonna arengu üks olulisemaid osasid.

Teema 2: World Wide Web ehk WWW

World Wide Web sai alguse Shweitsis 1989 aastal, kui Tim Barnes märkas, et teadlased üle kogu maailma omasid informatsiooni erinevates arvutitest millel vahest olid isegi erinevad programmid. Kuna, aga arvutite vahelist info vahetust ei toiminud, siis oli väga keeruline omavahel infot vahetada. Sealt tuli ka Timil idee võtta kasutusele hüpertext  ja ta tutvustas oma ideed nõukogule. Idee kiidedi koheselt heaks ja Tim sai tööga peale hakkata. 1990 aastal tutvustas Tim kolme fundamentaalset tehnoloogiat, mida kasutatakse ka tänapäeval.
  • HTML: Hüperteksti märgistuskeel.
  • URL: Ühtne ressusitunnus. Omaamoodi ainulaadne aadress.
  • HTTP: Hüpperteksti edastamise protokoll
Tim mõistis, et kogu selle tehnoloogia potensiaali saaks ära kasutada oli vajalik, et kõigil oleks sellele ligipääs ja, et keegi ei peaks luba küsima ega mingeid tasusid maksma (Ometigi on see muudetud meie jaoks tasuliseks teenuseks.)
Kujunesid välja mõned revolutsioonilised ideed:
  • Detsentraliseerimine: Veebi sisu ja postitamiseks pole keskasutuse luba vaja ja puudub keskne kontrollsõlm
  • Mittediskrimineerimine - Kui keegi maksab interneti ühenduse loomise eest, siis koheldakse teda võrdselt kõigi teistega.
  • Universaalus - Olenemata riigist ja asukohast peavad kõik arvutid rääkima sama keelt ja suhtlema samade protokollide kaudu. See võimaldab kõigil näha ühtset infot.
  • Konsensus - Kõik pidid nõustuma nende tingimustega, et asi toimiks.
Kõiki keda see teema huvitab soovitan uurida rohkem Tim Barnsi ja tema tegevuste kohta. Minu meelest on see aga päris hämmastav, et sellised asjad on suudetud välja mõelda. Üldse terve interneti maailm ja selle toimimine on ülimalt äge. 

Mis puudutab õppetööd  - Siis ma pole bloggide kirjutaja ja arvatavasti selleks ka ei saa, aga teadmiste omandamis viisina on asi päris huvitav. Miks?

1. Loen palju erinevat infot teema kohta millest kirjutan.
2. Teen omad järeldused ja kokkuvõtte antud teemast. Suures osas üritan kirja panna oma nägemuse ja arusaama. Nagu öeldud, tuimalt copy paste pole mõtet teha.
3. Lähen nende teemadega natuke rohkem süvitsi, kui muidu läheks.

Mis puudutab minu viidet wikile - Vaatamata sellele, et see pole tavaks pean ma  siiski oluliseks, et vähemalt korra sinna viidata. Sest kogu seda infot ma ju kasutan oma teadmiste omandamiseks. Ei näe seal mingit erinevust selles osas kas ma vaatan infot wikist või mõnelt muud webilehelt. Sisuliselt on mõlemad infot edastavad allikad ja mõlemis võib olla vale infot. Kes meist võib 100% garanteerida, et ajalehes või kuskil mujal allikas olev info vastab tõele? Minu meelest kõigi inimeste tehtud töö vajab tunnustamist ja, kui ma kasutan Wikit - Siis keegi on vaeva näinud ja info sinna kirja pannud ja ma ju kasutan seda infot oma postituse tegemiseks - Jah osa infot ma kontrollin või nii öelda vaatan üldisemalt mida webis leida on. Ja lõppudelõpuks, kui olen mingi info võtnud wikist ja see peaks vale info olema ja ma ei viita, et seda allikat kasutasin, siis ei saagi keegi teada, kust valeinfo tuli?



Viited:
https://wiki.itcollege.ee/index.php/E-ITSPEA_2:_Arpanetist_Facebookini_-_Interneti_kujunemislugu
foto sputnik 1: https://cosmosmagazine.com/wp-content/uploads/2020/04/171004_sputnik_vision.jpg
https://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/image_feature_924.html
foto www: https://thumbs.dreamstime.com/z/www-internet-concept-25506008.jpg
https://webfoundation.org/about/vision/history-of-the-web/

No comments:

Post a Comment

Nädal 10 - Häkker

Kuidas saada Häckeriks - Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO Ingliskeeles -  http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html Eesti -  https://www....