Thursday, March 25, 2021

Nädal 8 - Proff

 

  1. IT proff...? 19.03 - 26.03





Tänases postitusese räägin natukene sellest millal on inimene proffessionaal ja millal ta pigem käsitööline.
See teema on tegelikuses üks suur hall kogu. Kes meist ütleb millal on üks tööline professionaalne ja millal ta seda pole. Kas käsitööline võib olla ka samal ajal proff või on ta tavatööline? Kuidas me üldse neid inimesi omavahel eristama peaks. 
Mina lähtun sellest, et iga eriala ja ametikohta tuleks vaadelda eraldi. Me ei saa määrata profesionaalsust ühtsete kriteeriumide järgi. Nt millal on lihaliininil töötav inimene proffessionaalne lihalõikur ja millal on ta tavaline liini tööline ja samal ajal millal on samas ettevõttes töötav tõstukijuhut proffessionaal? Ehk siis me ei saa tõstukijuhti ja lihameistrit hinnata samade kriteeriumite järgi.
Iga eriala professionaalsust tuleb vaadelda, kui eraldi juhumit. Professionaalsuse, kui sellise minu meelest määravad hetkel kasutuses olevad ühiskondlikud tavad, normid, vaated. 

Kui nüüd tulla programmeerimise juurde, siis on minu jaoks raske öelda, et milline see professionaal peaks olema, aga ma tooks välja mõned punktid:
  • Peaks oskama iseseisvalt lahendada tekkinud probleeme ja tuvastama vigu süsteemis.
  • Proff peaks aru saama tellia vajadustest ja suutma iseseisvalt luua toimiv lahendus.
  • Proff peaks suutma lihtsate kirjeldustega edasi anda tellia mõtte, et ka tavaprogrammeerija saaks aru, mida ta tegema peab.
  • Proff peaks suutma panna kokku meeskonna, mis suudab teostada vajalike töid ilma temata.
  • Proff peaks oskama juhendada teisi ja suunata neid õigete lahenduste juurde.
  • Proffil võiksid olla erialased paberid.
  • Proff peaks suutma presenteerida tehtud tööd ja esitada vajalikud dokumentatsioonid.
  • Proff peaks oskama puust ja punasest oma töö teistele selgeks teha nii, et kõik sellest ühtselt aru saavad.
  • Proff peaks olema alati puhtalt ja viisakalt riides ehk esinduslikult.
Need on õigest mõned punktid, mis minu arvates võiksid olla olulised, kui hinnata kas it spetsialist on proffi tasemel või mitte.

Mis puudutab grammatikat ja kirjaoskust, siis need on minu meelest ka olulised. Kahjuks kuulun ma nende noorte hulka, kes ei oska kirjutada. Mul on väga raske ennast grammatiliselt korrektselt väljendada. Teatud hetkel olin ma võimineline neljas erinevas keeles inimestega vabalt suhtlema, aga kirjutada ei osanud üheski keeles. Seega on mul tunne, et päris proffi tasemele ma kunagi ei jõuagi, sest grammatililine kirjaoskus on midagi, mida mul on väga raske omandada - Omalajal sain ka kerge diagnoosi, kui logopeedi juures käisin. Igastahes mingist hetkest alates ma otsustasin, et ma ei muretse enam nii palju selle grammatilise poole pärast. Oluline on, et inimesed minust aru saavad. Ma ei leia, et ma peaks hakkama mingeid suuri teadusartikleid kirjutama või raamatuid, kus on oluline, et oleks kõik grammatiliselt korrektne. Mulle täiesti piisab, kui suudan oma mõtteid väljendada nii, et teised sellest aru saavad.

Lisaks ma tooks välja emotsionaalse intelligentsuse. Minu meelest ei ole tänapäeval enam nii oluline kas sul on kõiged teadmised, kui sa ei oska oma teadmistega midagi peale hakata ja ei suuda teiste inimestega koostööd teha, ehk siis sul puudub emotsionaalne intelligentsus siis minu arvates oled sa palju kaugemal professionaalsusest, kui see inimene, kes suudab teiste inimestega koostööd teha.

Tegelikult võibki seda teemat üht ja teistpidi keerutama jääda. Nii palju, kui on erinevaid inimesi on ka erinevaid arvamusi.

Professionaalsuse määravad antud hetkel ühiskonnas kehtivad reeglid. Mis need siis ka poleks.

Kunagi hinnati profesionaalsust pelgalt oskuste järgi midagi ära teha. Tänapäeval on ühiskond, aga nii palju edasi liikunud, et inimesi, kes oskavad midagi ära teha on väga palju. Takistuseks osutub pigem emotsionaalne inteligentsus. Ehk siis inimesed ei oska oma teadmisi nii rakendada, et teised sellest kasu saaks. 

Kokkuvõtmalt ma ütleks, et professionaalsus hindamise juures on kaks olulist asja:
1. General knowledge ehk inimese teadmised konkreetsest valdkonnast.
2. Emotsionaalne intelligentsus - Inimese oskus neid teadmisi rakendada ja kasutada ja võime oma teadmisi teistele edasi anda.

Kui inimese teadmised antud valdkonnast on üle keskmise ja ta oskab neid teadmisi rakendada ja teistele edasi anda, siis ma kutsuks seda inimest antud valdkonna proffesinaaliks.

No comments:

Post a Comment

Nädal 10 - Häkker

Kuidas saada Häckeriks - Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO Ingliskeeles -  http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html Eesti -  https://www....